Pradžia |  Apie fondą  |  Organizacijos  |  S/Y "Laisvė"  |  STS "Brabander"  |  Knygos  |  Straipsniai  |  Nuorodos  |  Rėmėjai 
  Trumpa laivo istorija
 

Laivo lietuviškoji biografija

       Artėjant 1992 m. didžiausiam šimtmečio pabaigos jūriniam renginiui  - transatlantinei Didžiajai Kolumbo regatai, laivą Ispanijoje įsigijo Lietuvos buriuotojų konsorciumas. Paskubomis Viduržemio jūros Kartachenos (Cartagena) uoste parengusi jachtą plaukti, įgula pakėlė bures link starto uosto Kadiso (Cadiz) už Gibraltaro, Atlanto pakrantėje. Susirinkęs didžiulis burinis laivynas startavo pirmajame etape į Kanarų salas, iš čia - skersai Atlantą į Puerto Riką, toliau į Bermudus, Bostoną ir finišavo vėl Europoje, Anglijoje, svarbiausiame burlaivių laikų uoste Liverpulyje. Apie šią regatą  buvo sukurtas ir per LTV rodytas 2 dalių videofilmas, plačiai rašyta žurnale "Veidas".
        Regatoje Lietuvai atstovavo dar vienas burlaivis - jachta  "Lietuva", vadovaujama kapitono S.Kudzevičiaus. Tačiau iš Bostono ji negrįžo Europon, o pasuko pietų link, per Panamos kanalą išplaukė į Ramųjį vandenyną, aplankė Australijos pietinę pakrantę, po to perplaukė Indijos vandenyną, aplenkusi Gerosios Vilties ragą pasuko šiaurėn Atlanto vandenynu ir 1993 m vasarą buvo šventiškai sutikta Klaipėdoje kaip pirmasis Lietuvos laivas, apiplaukęs pasaulį.
        Tą pačią vasarą iš Klaipėdos savo kelionę aplink pasaulį
  pradėjo "Laisvė", vadovaujama kapitono I.Minioto.  Ji plaukė ne vakarų kryptimi, o priešingai - į rytus. Maršrutas buvo suplanuotas labai ilgas, aplankant ypač tuos pasaulio uostus, kur gyvuoja lietuviškos kolonijos. Kolumbo regatai pasirengti padėjo rėmėjai, o šią kelionę daugiausia finansavo patys bendrakeleiviai, savo lėšomis keliavę iš uosto į uostą - ir lietuviai, ir svetimtaučiai; prie įgulos šitaip ilgam buvo prisijungęs net vienas japonas.
         Kelionės plane iš anksto numatyta kulminacija buvo pirmą sykį Lietuvos jūreivystės istorijoje su mūsų valstybės vėliava apiplaukti Horno ragą - Amerikos žemyno pabaigą pietuose, nebetoli nuo Antarktidos. Jachta "Laisvė" su nedidele 5 vyrų ir mažamečio berniuko (kapitono sūnaus) įgula grėsmingąjį Horną praplaukė grįždama iš Ramiojo vandenyno pusės 1994 m. gruodžio 23 d., 17 val. vietos laiku. Vėliau, 1995 m. pradžioje, šį tašką pasiekė ir jachta "Aura" (kap.J.Limantas). 
         "Laisvės" kelionės aplink Horną išsamų ir vaizdų aprašymą, spausdintą 1995 m. žurnale "Veidas",  galite rasti skyriuje "Straipsniai".
         Jachta grįžo į Klaipėdą 1995 m. liepos mėnesį, kelionėje nuplaukusi apie 33 tūkstančius jūrmylių. Audrų apipešiotas laivas, iškeltas į krantą, ir susidėvėjusi jo įranga kone 8 metus laukė rimto remonto, reikalaujančio nemažų lėšų. 
           Pagaliau atėjo
"Laisvei" laimingesni 2003 metai. Nuo pavasario vyko dideli remonto darbai; prisidėti prie laivo atgaivinimo įgijo galimybę "Laisvosios jūros" fondas, su šiuo laivu siejąs savo iki tol neįgyvendintą programą jaunimui "Jūros kursas". Jachta buvo rengiama atstovauti Lietuvai 2003 m. tarptautinėje "Cutty Sark" regatoje; tiesa, dėl laiko stokos suskubo tik į paskutinį jos etapą rugpjūčio mėnesį. Nespėtos pašalinti techninės kliūtys sutrukdė startuoti kartu su visu tarptautiniu buriniu laivynu, tačiau "Laisvė" vis dėlto suspėjo į regatos pabaigtuves Vokietijoje, būrelis jaunųjų įgulos narių, jūrų skautų iš Vilniaus, Kauno, Klaipėdos šioje kelionėje pirmąsyk įgijo buriavimo  patirties atviroje, audrotoje jūroje. 

         Tačiau džiuginusi jaunimėlį dar vieną kitą  navigacijos sezoną, "Laisvė" vėl liko iškelta į krantą dideliam remontui. Mat jautrus korozijai metalinis laivo kevalas vietom buvo jūros druskų smarkiai pagraužtas; suvirinimo darbų metu išryškėjo pačių laivo statytojų palikti kai kurie taisytini konstrukcijos defektai. Be to, būtina viduje pakeisti vamzdyną ir sudėtingą elektros instaliaciją, išmontavus interjero apdailą.  Žodžiu, laivą negana tamsyk aptvarkyti - reikia kapitaliai sutvarkyti. Toks remontas brangus; pritrūkus lėšų, įsibėgėję darbai sustojo. Taigi šiandien "Laisvė" tebelaukia geresnių metų.







"Laisvės" įgula 1992 m. Didžiojoje Kolumbo regatoje





Jauniausias iš lietuvių apiplaukė pasaulį Tadas Miniotas (su tėvu kapitonu) 1993-1995 m., jūroje šventęs 11 ir 12 metų sukaktis.





Ne kiekvienas Horną praplaukęs jį matė iš arti





Nuo Antarktidos net Pietų pusrutulio vidurvasary dvelkia šaltis





1995 m. vasarą "Laisvė", apiplaukusi pasaulį, grįžta į Klaipėdą





Nuo 1996 m. "Laisvė" stovėjo ant kranto, laukdama remonto










Pagaliau 2003 m. birželio 29 d. laivas atsiskyrė nuo žemės





Ant "Laisvės" denio šie vyrai perplaukę ekvatorių





Kapitonas Naglis Nasvytis jau užuodė gerą vėją





Geri "Laisvės" laikai saulėtoje jūroje





"Laisvė" - patikimas laivas


grįžti